FolkertHongKong.reismee.nl

Week 5: Laatste week CUHK, Dragon's back & voorbereiding China

Heya, laatste week bij de summerschool zit er op, dinsdag vertrek ik richting China! Het lijkt net gisteren dat ik hier aankwam, maar ik zit alweer op 1/5e van mijn tijd hier!


Afgelopen week vooral een gigantische hoeveelheid geleerd, om te zorgen dat ik mijn vakken hier een beetje redelijk af kon sluiten. Ik hoop een A- gemiddeld te hebben gehaald voor beide vakken, maar weet niet zeker wanneer ik de definitieve cijfers ga krijgen. Tot die tijd genoeg andere dingen om mee bezig te zijn, zoals het lespakket wat ik China moet gaan afwerken. Ik heb samen met mijn teaching buddy een programma opgesteld waarmee we hopelijk 2 uur aan lesmateriaal kunnen vullen. Nu is het afwachten wat de rest van de groep bedacht heeft en hoe we ontvangen zullen worden. Ik kijk er zeker naar uit, want ik ben wel even klaar met de drukte van Hong Kong.

De laatste les Mandarijn eindigde met de meest ongemakkelijke "ceremonie" die ik ooit heb meegemaakt. Niemand die er interesse in had, behalve de over-ijverige docent die ons allemaal op het hart drukte: "Did you have fun? Continue having fun!". Wijze woorden om in acht te nemen in de toekomst. Ze heeft me in elk geval geholpen mezelf enigszins verstaanbaar te maken in de lokale taal, dus daar ben ik haar zeker dankbaar voor.

Vanmiddag een hike naar Dragon's back gehad, volgens Time Magazine de mooiste hike van Asia (niet mee eens). Het uitzicht op de top was prachtig, en het was erg gezellig om de eennalaatste dag toch nog wat actiefs te doen met vrienden hier. Het strand waar we op uitkwamen was helaas een gigantische teleurstelling. Belachelijk veel mensen en de zee leek meer op een vuilnisbelt dan iets waar mensen voor hun lol in zouden zwemmen. 'Savonds naar het meest goedkope Michelin-restuarant ter wereld geweest, om nog een laatste keer goed te eten. Geen idee wat ons aan eten te wachten staat de komende weken.

Morgenavond is hier het afscheidsdinner voor alle studenten, dichtbij het centrum. Dit betekent met een gigantische groep studenten semi-formeel uit eten gaan en daarna tot de vroege uren Hong Kong onveilig maken. Vervolgens om half 8 verzamelen op het treinstation om richting China te gaan. De red bull en het ontbijt ligt klaar, hopelijk overleven we de rit! Ik heb in elk geval een fles wijn mee voor de gast-familie waar ik een nacht zit, hopen dat dat goed genoeg is om van een avond gastvrijheid te mogen genieten. Zo niet, moet ik mijn charmes in de strijd gaan gooien, kan niet fout gaan!

Enigszins belangrijk detail: Gmail, Snapchat & Facebook (en misschien nog meer sites/apps die ik gebruik) zijn geblokt in China, wat betekent dat ik dat niet ga gebruiken. Als het goed is kan ik wel gewoon Skypen, Whatsappen en mijn hotmail gebruiken (folkert28@hotmail.com), voor degenen die me willen bereiken.

Goed, dat was het voor nu. Ik zal proberen nog wat foto's te uploaden voordat ik vertrek, daar is het nu te laat voor. Verhaal is kort deze keer, vooral vanwege de tentamens die alle tijd in beslag hebben genomen. Hopelijk is er in China weer genoeg te zien en te beleven om te blijven updaten! Thanks voor het lezen en het reageren, altijd leuk om te zien wat jullie denken:)

-xxx-

Reacties

Reacties

ynte

mooi verslagje. Aangezien je naar HongKong & China wilde om (zoals je dat zelf zei) echt een heel andere cultuur te ervaren, denk ik dat je nog wel meer "ongemakkelijke ceremonies" gaat meemaken. Dat is niet "ongemakkelijk", dat is waarvoor je daar bent, genieten dus.

Richard

Je kunt de censuur omzeilen met een vpn app. Die moet je wel hebben voordat je in China bent. Of dat in Hong Kong nog lukt weet ik niet.
http://first2board.com/pointssummary/2015/05/03/how-to-bypass-the-great-firewall-of-china-using-a-free-vpn/

ynte

of dat de moeite waard is weet ik niet - je wilt ook niet dat de lokale stasi je computer in beslag neemt en 'staatsgevaarlijke software' vindt.

Peultje

go with the flow - ook de "beperkingen" in de comunicatie zijn onderdeel van de culturele onderdompeling waarin je zit. Misschien eens fun om te ervaren hoe het is zonder alle communicatie middelen die we nu hebben. Is het beter of is het gewoon makkelijker.......

Belle

Ben benieuwd naar je volgende verhaal Folk! Hopelijk wordt het net zo leuk als in Hong Kong! XXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!