FolkertHongKong.reismee.nl

Week 22, 23, 24: Visite, Vietnam, Cambodja, Tentamens

Heya, het is meer dan een maand sinds mijn laatste update, dus dit zou wel eens een lange kunnen worden. Raar hoe de tijd vliegt hier, mensen vertrekken al en het einde begint echt in zicht te komen, helaas. Ik zal proberen de afgelopen 3 weken in chronologische volgorde neer te zetten, met genoeg detail om het interessant te houden.

3 weken geleden kwam visite naar Hong Kong. Eerst Philip, vlak erna Helma & Jorg. Met hun zoveel mogelijk toeristenattracties bezocht en uit eten geweest. Helaas had ik in dezelfde week ook 4 presentaties en 3 papers in te leveren, omdat het de laatste lesweek was. Alles balanceren was een fikse klus, maar al met al zeker heel erg gezellig. Een hoop dimsum gegeten, leuke restaurants bezocht en vooral verhalen verteld over mijn tijd hier tot nu toe.

Vrijdagochtend vertrokken zij, en die avond vertrok ik naar Cambodja met 4 anderen. Buitengewoon interessante vluchten geboekt voor de reis die ons te wachten stond. Eerst van Hong Kong naar Kuala Lumpur, daar overnachten op het vliegveld, om vervolgens door te vliegen naar Siem Reap. 3 Dagen later van Seam Reap naar Bangkok, opnieuw overnachten op het vliegveld en door naar Hanoi. Vanaf Hanoi met een bus naar Sa Pa, 1 nacht daar, terug naar Hanoi, 1 nacht daar, door naar Ha Long Bay, 1 nacht daar, terug naar Hanoi, laatste nacht daar en terug naar Hong Kong. Ongelooflijke reis, maar wat een schema..

Anyway, bij aankomst in Siem Reap de eerste dag naar een floating village gegaan en de zonsondergang gezien. Een floating village staat op ongeveer 8m hoge palen, maar in het regenseizoen reikt het water tot aan de voordeur. Heel erg gaaf om doorheen te varen en interessant om te zien hoe de mensen die daar wonen weinig anders kennen dan hun dorp en het meer waarin ze vissen. Tijdens de trip begeleidt door hele aardige plaatselijke jongens, die ons (en de tuktukbestuurders) voorzagen van bier tijdens de hele trip. Het uitzich bij de zonsondergang was fantastisch, moeilijk te beschrijven. Ik heb daar ook (als enige van de groep) gezwommen in een gigantisch meer, met vrij smerig water. Toch de moeite waard, want ik krijg niet elke dag de kans om in Cambodja te zwemmen :)

De dag erna om 4u opgestaan om de zonsopgang te zien bij Angkor Wat, een van de wereldwonderen (schijnbaar). Een aantal tempels doorlopen, onder andere daar waar Lara Croft ook ooit gelopen heeft in een Tomb Raider film. Hele mooie plekken en hele mooie tempels. Ook met Christine de kans aangegrepen om opnieuw op een olifant te rijden, want ook dat lukt je niet elke dag. De foto's (die ik zsm plaats) zullen het hopelijk beter tot zijn recht doen komen dan dat ik het kan beschrijven, maar Angkor Wat is een prachtige plek om uren rond te lopen. Het einde van de dag met mensen uit het hostel de stad wat meer bekeken en daarna ons klaar gemaakt voor de volgende vlucht.

Tijdens de vluchten, busreizen en op de vliegvelden gezamelijk geleerd voor de tentamens die eraan zaten te komen, papers geschreven, of zelfs online tentamens gemaakt, wat mensen raar op deed kijken overal waar we kwamen. Maar achteraf gezien zeker de moeite waard was.

Eenmaal aangekomen in Hanoi werd snel duidelijk dat we opnieuw een favoriete plek hadden gevonden, op de temperatuur na. Erg vreemd om van 35 graden in Cambodja naar ongeveer 12 graden in Vietnam te gaan. Gelukkig was ik (als enige) voorbereid op de temperaturen, wat betekende dat ik het in Vietnam koud had terwijl Chris mijn trui aanhad... Maar dat mocht de pret niet drukken! Gezamelijk uit eten geweest en de stad bekeken en ons daarna klaargemaakt voor de busreis naar Sa Pa, die een dag later om 5u vertrok.

Na een busreis van 6u kwamen we aan in het prachtige Sa Pa, waar het helaas vanwege de hoogte & bewolking vrij mistig was. Toch er het beste van gemaakt en naar Cat Cat village geweest, samen met een Nederlander en een Fransman die we in het hostel tegen waren gekomen. Een hele dag de toerist uitgehangen, maar pas een dag later echt het leukste van de hele trip gedaan: op scooters de omgeving verkennen.

Van sochtends tot halverwege de middag hebben we allen op onze eigen scooters rondgereden op een tour door Sa Pa en omgeving. Opnieuw erg mistig, wat het uitzich belemmerde maar de ervaring niets ten onder deed. Sterker nog, het was fantastisch, uniek (en af en toe doodeng) om door de mist te crossen door het chaotische verkeer van Vietnam. Meerder uitzichtpunten bekeken en in the middle of nowhere een badhuis bezocht. De term badhuis is wat breed, omdat het in feite een huis was met een aantal kamers met regentonnen erin, waar heet water met kruiden inzat. Heerlijk, zeker na de verschrikkelijke kou buiten.

Het dieptepunt was dat 2 van onze groepsgenoten onderuit zijn gegaan met de scooter. Het Spaanse meisje wat met ons mee was gleed in een bocht weg omdat ze te snel ging (ik was voor haar en kon net op tijd bijsturen), waarna ze over grind gleed en haar benen achteraf volledig naar de klote bleken te zijn. Ze kon de rest van de trip niet goed meer lopen, maar had gelukkig niks gebroken, vooral een hoop geschaafd. Een paar uur later viel Christine van een heuvel met haar scooter, maar zij had gelukkig geen blijvende schade. Bewijst wel dat het niet makkelijk is om door Vietnam te rijden, zeker niet in het vochtige weer dat wij hadden. Toch vond iedereen het de moeite waard, en is dit iets wat ik zonder twijfel nog een keer langer wil doen.

Na Sa Pa (en een nacht Hanoi) doorgegaan naar Ha Long Bay. Dit is (schijnbaar) ook een modern natuurlijk wereldwonder, maar helaas hebben wij het niet optimaal kunnen bekijken. Het hostel had een privé eiland tussen alle andere eilanden, waarvandaan wij dachten dat er tours zouden zijn om de omgeving te bekijken. In plaats daarvan werden we in een soort zomerkamp gegooid waar 25 jarigen zich als 12 jarigen gedroegen die voor het eerst een biertje dronken. Niet briljant, maar we hebben er het beste van gemaakt door zelf de omgeving te bekijken met kayaks, en ons savonds in de feestvreugde op te laten gaan en goed te feesten.

De dag erna terug naar Hanoi om daar onze laatste avond te vieren, voordat we terug moesten naar Hong Kong en examens moesten gaan maken. We hebben eigenlijk allemaal besloten dat Vietnam een fantastische plek is waar we allen nog eens naar terug willen, zodra we de kans krijgen. Ik weet zeker dat ik me 2 maanden in Vietnam zou kunnen vermaken, als ik ooit de kans neem.

Afgelopen week en deze week zijn alle tentamens. Ik schrijf dit op het moment dat ik net mijn laatste tentamen heb gehad, maar anderen gaan nog door de komende dagen. De tentamens gingen goed, maar het is vreemd om te merken dat het einde eraan zit te komen. Morgen, vertrekt de eerste van de vriendengroep en de rest volgt snel. Donderdag brengen we onze Zuid-Afrikaan naar het vliegveld, dan Zaterdag tot Dinsdag iedereen anders. Daarna blijven alleen ik en Christine over om samen kerst te vieren in Hong Kong. Daar kijk ik natuurlijk erg naar uit, maar zij vertrekt de 30e, daarna is iedereen die ik ken weg. Dit betekent dat ik oud&nieuw dit jaar in mijn eentje vier, maar wel in Azië, dus zo slecht is dat ook weer niet. Ik heb besloten om mijn laatste week (30e tot de 5e) in Seoul door te brengen, omdat dat de goedkoopste plek was die ik nog wilde bezoeken. Ik moet nog plannen wat ik ga doen, maar daar heb ik nog 2 weken de tijd voor gelukkig.

Voor nu is dit het, ik heb niet al te vaak geupdate in de afgelopen weken/maanden omdat ik steeds meer tijd met de mensen hier door wilde brengen, en zo min mogelijk in mijn eentje achter een computer. Ik weet dus ook niet of ik de komende weken nog update, omdat ik op dit moment van de laatste momenten met mijn vrienden hier aan het genieten ben. We hebben al een gezamelijk einddinner gehad, tussen alle chaos van de tentamens door.

Ik hoop dat ik het weer een beetje interessant heb weten te maken, ik ben een beetje gaar van mijn tentamen dus hopelijk is het allemaal nog te volgen. Ik zal zorgen dat ik voor mijn vertrek hier sowieso nog 1x update, maar wanneer dat is kan ik nog niet beloven. Ook zal ik de foto's van afgelopen weken (en volgens mij ook nog Singapore) maar eens online zetten, zolang ik er ruimte voor heb.

De laatste maand is officiëel aangebroken, voor ik het weet zit ik weer in Nederland, dus tot snel!

-xxx-

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!