FolkertHongKong.reismee.nl

Week 8: Afscheid lesgeven & Beijing

Heya, het regent in Beijing dus ik zit lekker in het appartement te chillen. Ideaal moment voor mijn laatste update vanuit China!

Vorige week afscheid genomen van alle kinderen & TA's. Onze slotact werd erg goed ontvangen. Ik en de 2 Zweden alledrie in felgekleurde badjassen (mijne was roze met bloemetjes) die Titanic en Greased Lightning nadeden. Het gegil vanuit het publiek toen we opkwamen zal ik niet snel vergeten. Vervolgens een uur lang selfies gemaakt met allerlei kinderen totdat we echt weg moesten naar ons afscheidsbuffet. Eén van mijn TA's was in tranen omdat ik wegging, maar heeft me een kaart gegeven waarin ze uitlegde dat ik haar gemotiveerd heb om beter Engels te gaan leren. That's a good thing, dus ik heb in elk geval iets goeds gedaan hier. Ook de andere Teaching Assistents gaven me kaarten met bedankjes en uitnodigingen voor als ik ooit nog naar China kwam. Ik heb hun ook allen verteld dat ze altijd contact met me kunnen zoeken als ze in Nederland zijn. 'S avonds heb ik van 2 Chinese mede-docenten ook kaarten gekregen. Mijn partner schreef dat ze het erg leuk heeft gevonden ('You are funny, and willing to do the embarassing things') en me uitgenodigd in de UK. Een ander meisje heeft me uitgenodigd in Dubai en was ook onder de indruk ('I am impressed with your characteristics, you have inspired me to take life less seriously and focus on things which are important to me'). Ik vind het een fantastisch compliment dat mensen blijkbaar blij zijn met mijn gezelschap, waar ik ook ben.

Zondagochtend was mijn vertrek, ik heb vooral mijn Zweedse vrienden en een Spaanse waarmee ik veel omging uitgebreid gedag gezegd. Ook hun wil ik zeker nog opzoeken, wieweet komen zij ook nog mijn kant op. Hoe dan ook hoop ik dat we in contact blijven.
Vlucht richting Beijing was matig, uur gewacht op een piloot die niet op kwam dagen, maar eenmaal gearriveerd was het fantastisch. Na Philip gevonden te hebben zijn we opgehaald door een chauffeur en naar het prachtige appartement van Philip's oom gebracht. Het contrast tussen mijn ochtend en mijn middag kon niet groter zijn. De wc is volledig automatisch, er is een stortdouche, en we hebben een kingsize bed. De oom (Paul) was nog niet aanwezig, die kwam dinsdagavond pas. De hele week is het weer prachtig geweest, we hebben echt geluk gehad. Hieronder een korte beschrijving wat ik gezien heb, woorden schieten te kort om te beschrijven hoe indrukwekkend het meeste was. Foto's komen later:

Maandag de Verboden Stad en Tianamen Square gezien. Verboden Stad is gigantisch en prachtig, maar wel veel herhaling. De imperial garden was een tegenvaller, maar afgezien van dat is de hele stad een prachtige belevenis. Tianamen Square was helaas half afgesloten omdat binnenkort een feestdag is, dus dat was matig. Toch zeker wel leuk om gezien te hebben, zeker na er zoveel over gelezen te hebben.

Dinsdag de Lama temple, Drum & Bell towers en grote parken van Beijing gezien. De tempel viel over het algemeen tegen. Het klinkt misschien slecht, maar als je een tempel hier gezien heb, is er niet heel veel nieuws te zien in de andere tempels. De Lama temple heeft wel het grootste Buddha-statue volgens Guiness World Records, wat zeker een imposante vertoning is. Dat maakte de tempel toch de moeite waard. De Drum Tower en Bell tower hadden beiden prachtig uitzicht over de stad. In de Drum Tower een show gezien die liet zien hoe vroeger de tijd werd aangeven (met 6 verschillende drums), wat wel leuk was. Ook de meest stijle trap in de weide omgeving beklommen in de Towers, wat voor veel Chinezen een hele beproeving bleek. Het park gaf ons het beste uitzicht tot dat moment, over de verboden stad. Heel erg indrukwekkend om dat te zien, en het weer zat ons mee.

Woensdag het Summer Palace bekeken. Opnieuw, prachtig weer met veel zon. Summer Palace is een gigantisch park, waar we een hele dag gelopen en geklommen hebben. De terugkerende gewoonte in Beijing is het beklimmen van trappen, omdat werkelijk alles op heuvels gebouwd is. De beenspieren zijn in elk geval fiks getrained.

Donderdag zijn we naar de Beijing Zoo geweest. Het duurste wat we tot dan toe gedaan hadden. Tegelijkertijd ook de grootste tegenvallers. De panda's, het visitekaartje van de dierentuin, lagen te pitten. Verder werd de helft van de hokken schoongemaakt terwijl we er waren, wat ervoor zorgde dat er weinig dieren te zien waren. Gelukkig was er ook een aquarium, wat wel weer erg leuk was. Dolfijnen en meer verschillende soorten vissen dan ik ooit heb gezien, zeker het hoogtepunt van de dag. Na de zoo nog even langs het Olympische dorp gegaan om het olympische stadion te bekijken. Leuk, maar niet leuk genoeg om lang te blijven.

Vrijdag de Temple of Heaven gezien, wat in feite gewoon een park met wat mooie gebouwen is. Dit was de meest rustige plek waar we geweest waren, wat een verademing was. Gewoon een middagje slenteren langs gebouwen en door het park zonder stress was erg fijn. Verder spaarden we onze krachten voor wat we zaterdag zouden doen: The Great Wall.

De grote muur hebben we gedaan via een non-toeristische route. Dat hield in dat we in totaal 4/5 uur moesten hiken door bosjes en over de authentieke, niet gerestaureerde muur. Zonder twijfel het mooiste wat we hier gedaan hebben. Het uitzich was overal prachtig en de muur is belachelijk lang. Het is niet voor te stellen dat overal waar je staat, de muur doorloopt zover als het oog reikt. Ik kan het alleen maar aanraden voor iedereen, het was een ervaring die ik niet snel zal vergeten. We waren ook met een kleine groep (11 mensen), dus geen last van andere mensen zoals we in het toeristische deel zouden hebben gehad. Ongetwijfeld een van de beste dingen die ik gedaan heb sinds mijn vertrek.

Terugkijkend op deze week was Beijing totaal niet wat ik ervan verwachtte, al hebben we ook zeker geluk gehad ivm het weer en de feestad die binnenkort is. Het was rustiger dan verwacht, geen smog en eigenlijk is het een prachtige stad. De inwoners zijn wel wat vreemder dan ik gewend ben. Het is hier volkomen normaal voor kinderen om midden op de stoep te plassen, zelfs al is er 5 meter verder een toilet. Ook is de trein totaal geen pretje tijdens de spits, maar als je lang bent en niet subtiel bent kan je je overal doorheen beuken. De mensen hier zijn ook minder onder de indruk van Westerlingen, behalve bij de toeristenattracties die ook door Chinese toeristen bezocht worden. Daar werden Philip & ik nog steeds vaak gevraagd voor een selfie. De hele week hebben we in luxe geleeft. Paul (de oom) heeft ons meegenomen naar een paar hele goed restaurants, onder andere hot-pot en Pekingeend gegeten. Erg lekker, en de gastvrijheid van Paul kent geen grenzen. Hij is een hele aardige vent, waar je goed mee kan lachen en ik ben erg dankbaar dat ik hier een week heb mogen zitten. Vandaag heeft hij ons naar een gigantisch brunch-buffet gebracht, maar helaas was verder alles dicht in de stad. Daarom zitten we nu in het appartement, voordat we weer uit eten gaan.

Morgen vlieg ik weer terug naar Hong Kong. Ik ben benieuwd hoe het daar weer zal zijn, nadat ik deze fantastische 3 weken achter de rug heb. Ik houd jullie op de hoogte, en zal foto's uploaden zodra ik weer internet heb! Ik hoop dat deze update een snelle blik heeft gegeven op Beijing. Nu moet ik er weer vandoor, dus geen tijd voor extra toevoegingen. Ik hoop dat het allemaal nog steeds duidelijk & interessant is, en dat jullie de foto's net zo mooi gaan vinden als ik. As always, bedankt voor de reacties en ik update jullie als me weer meer overkomt!

-xxx-

Reacties

Reacties

ynte

en wederom een prachtig verslag. Ik herken het gevoel wel: je kunt maar een bepaalde tijd overdonderd zijn voordat ook dat normaal wordt.
Funny, inspiring, will do the embarrassing things, impressive, en relativerend - dat lijkt mij een prefect mix van eigenschappen.
Goede reis en we wachten met spanning op de volgende update

Richard

Mensen ontmoeten en leren kennen, afscheid nemen, nieuwe ervaringen opdoen; uit je verhaal spreekt puur genieten.

Ik moest daar aan denken bij het lezen van een artikel over het belang van gesprekken met vreemden. Die blijken geluksgevoel en sociale cohesie te vergroten. Meningen worden vaak bijgesteld en je houdt er -net als in jouw geval- nieuwe vrienden aan over.

Het lijkt mij een waardevol reisje tot nog toe.

ynte

en bedankt voor alweer een set prachtige fotos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!