FolkertHongKong.reismee.nl

Week 9: Terug in Hong Kong!

Heya, na vandaag zit de intro erop en beginnen de lessen. Goed moment voor een update van mijn terugkomst in Hong Kong!

Na een prima terugvlucht weer in de chaos die Hong Kong heet terecht gekomen. Gelukkig werden er door de uni bussen geregeld, waardoor ik deze keer niet door een taxi gebracht hoefde te worden. Daar meteen de eerste mensen ontmoet. Bij aankomst in mijn kamer voor de komende 4 maanden was ik enigszins teleurgesteld. Mijn kamer bij CUHK had veel beter uitzicht, en daadwerkelijk beddengoed & gratis airco. Al deze dingen missen in mijn kamer hier. Na snel uitgepakt te hebben ben ik maar mee gegaan met een shopping trip om mijn beddengoed/handoek etc te regelen. Daar mijn eerste nieuwe vrienden hier ontmoet. 3 Finnen (Miika, Mika & Iika, makkelijk...) een Zuid-Afrikaan die hier de komende 4 jaar zit, een paar Spanjaarden, Canadezen en een Nederlandse uit Nijmegen (small world). Met hun de afgelopen week veel omgegaan, hele toffe mensen waarmee ik het wel uit moet houden de komende maanden.

Toen duidelijk werd dat ik als enige Hong Kong al vrij goed kende, in elk geval de uitgaansplekken en mooie hikes, werd ik gepromoveerd tot tour-guide. Ik neem de groep op sleeptouw als we uitgaan en heb een aantal al de 10.000 Buddha temple laten zien. Binnenkort gaan we (weer) naar de cliffjumping plek, als het weer het toelaat. De afgelopen paar dagen heeft het veel geregend, maar hopelijk wordt dat komende dagen minder.

Grootste probleem afgelopen dagen was het krijgen van mijn studentenvisum. Dat was nog niet goedgekeurd door immigratie, ondanks dat ze al 17 weken alle informatie hadden. Geen studentenvisum betekende geen volledige inschrijving, betekende dat mijn semester afgezegd zou worden als ik niet snel actie ondernam. Na 3 dagen elk mogelijke departement te irriteren totdat er actie ondernomen werd heb ik pas op donderdag mijn visum daadwerkelijk gekregen. Ideale reden om vrijdag naar Macau te gaan om het te activeren!

Wat we gezien hebben van Macau is het een grote gouden stad. Vegas in het klein, maar met veel meer omzet. We hebben er een middag/avond rondgelopen en geprobeerd verschillende casino's binnen te gaan. Lastig, omdat je 21 moet zijn om binnen te komen. Dat was opzich geen probleem voor de Westerlingen, maar de 20-jarige Zuid-Koreaan die we mee hadden werd wel overal gecheckt en geweigerd. Uiteindelijk toch bij een paar plekken binnengekomen en vooral een hoop rondgekeken. Na een paar uur was het mooi geweest en zijn we weer richting Hong Kong gegaan, pas bij aankomst daar was ik een legale student.

Komende week beginnen mijn lessen, ik ben benieuwd hoe moeilijk de stof hier is en hoe de lessen in elkaar zitten. Ook ga ik dan pas echt mijn kamergenoot ontmoeten, een plaatselijke student. Geen idee hoe boeiend mijn komende weken worden qua updates. Ik ga waarschijnlijk een hoop dingen die ik al gedaan heb, opnieuw doen met andere mensen. Misschien niet zo fascinerend om te lezen, maar misschien ook wel. Misschien ga ik hier ook nog wat rondreizen, maar er zijn nog geen uitgebreide plannen. In elk geval kijk ik uit naar mijn tijd met de mensen hier en hoop ik dat het een succesvol semester wordt!

-xxx-

ynte

hoera! alweer een update. En hoera! eindelijk zeker dat je mag blijven.

Richard

Viva visum!

Duidelijk een nieuwe fase. Succes met de studie en op naar nieuwe ervaringen.